sila tinggalkan blog anda, saya akan melawat kembali!!

Pages

Monday, March 9, 2009

nasihat 1: dakwah (maulidul rasul)

actually ape yg akan aku tulis ni bkn lah nasihat aq..
just aq sampaikan ape yg pernah disampaikan pada aku.. harap ilmu ini kan berterusan insyaallah...

sempena maulidul rasul ni teringat pulak aku pada perjuangan Rasullallah S.A.W. pada jalan dakwah.. dan untuk diri aku.. ape yang aku perjuangkan untuk Islam.. aku pun x pasti.. mungkin hati ni makin hitam dengan maksiat dan dosa yang aku sendiri ciptakan...

nasihat ni aku dapat time aku gi kuliah umum zaman sekolah aku.. raja perempuan taayah... the boarding school in Ipoh perak that will alwayz in my memories.. sungguh aku terjaga adap dan sopannyer.. dibandingkan dengn keadaan sekarg ni.. aku sendiri takut pada diri aku.. ingin aku kembali pada zaman tu agar dose2 hari ni tidak terpalit dalam diriku.. tp inilah dunia.. times didn't return back.. hope aku dapat kembali seperti diriku suatu masa dulu...mujahidah itu ialah aku..

Kuliah Umum -khamis (9.00 pm)
oleh : Ustaz Mohd Ruzaimi (actually die ni plajar STAM (sijil tinggi agama malaysia) time tu tp ramai gle girl yg minat die.. pasal ape entah..) hihihi

DAKWAH

" aku menyembahmu ya Allah kerana cintaku pada Mu" dari surah Yasin ayat 65 "bersegeralah kamu dalam melakukan kebaikan"
setiap dakwah yg dilakukan adalah mengikut tahap iman seseorg
  • pembahagian iman
  1. iman para nabi
  2. iman para malaikat
  3. iman manusia biasa
setiap dakwah haruslah bermula dengn kalimah "lailahaillallah"- tiada tuhan selain Allah- siapa yg diakhir hayatnya didunia (mati) dgn kalimah "Lailahaillallah Muhammad Rasulallah" akan memperoleh ganjaran syurga (dgn izin Allah)

sesiapa yg selalau berselawat kepada Rasullalah S.A.W. dia akan memperoleh syafaat didunia ini dan semasa diakhirat sana...


setiap muslim adalah berkewajipan dalm melakukan dakwah.. dakwah terhadap diri sendiri keluarga, masyarakat n ISLAM khususnya...


usaha dakwah tida
k harus terhenti.. selagi kita hidup dan bernafas di bumi Allah ini tugas kita sebagai khalifah didunia ini tidak lain hanyalah untuk berdakwah dan mengingatkan diri kita pada Allah dan kekuasaanNya..


dakwah tidak beerti memberi kuliah ceramah n sebagainya.. mengajak seseorg ke jalan kebaikan juga adalah dakwah, membantu rakan 2 kejaln kebaikan adalh dakwah, dan bnyk lagi cara yg kiter tidak sedari adalah suatu dakwah.



biar zaman terus berubah teruskanlah usaha dakwah yg telah Rasullalah S.A.W. mulakan.. teruskan perjuangan baginda kerana kita adalah umatnya.. insyaallah..


sekian...


aq rase ini je kot isi penting yg aku nk share.. senrnyer bnyak lagi yg boleh aku tulis.. as-sunnah, al-hadith, muktariq, muktalidol,mubalaghah, takrir, takofah islamiah n mcm2... but i think less is better than nothing.. klu bnyk tp x bergune pun buat ape kan.. memndangkan audience aku adelah pelbagai so aku wat general je ape yg org akan paham...

aku harap blog ni juga jadi satu medium dakwah untuk kawan2 aq yg aku cintai dan rindui... saling menasihati antara satu ngn yg lain.. ta'ayah school batch (2000-2004), n diploma (2005-2007) ur in my memories.. n now my degree class.. hope we can create our memories.. miss u all my friend..




salm dakwah...

0 comments: