sila tinggalkan blog anda, saya akan melawat kembali!!

Pages

Sunday, November 28, 2010

jangan sambung degree if sekadar nak tambah hutang PTPTN atau habiskan wet PAMA

da terang lagi bersuluh tajuk entry haku.. kowg jangn nak buat derk tak paham.. aku tampo laju2 gak kang.. hikhikhik.... maap bahasa aku sejak dua menjak ni agak kasr sedikit disitu.. akibat aktiviti pembulian disaat semester akhir ni makin berleluasa antara rakan2.. maka kalu ayat x de nk power ko mmg kene tindas.. hehehe..

aahhhaaaa... berbalik pada tajuk... salle tetibe haku terpk nak posting tajuk ni... emmmm... actually aku da 90% siap thesis untuk Projek Sarjana Muda atau boleh juga dikenali sebagai FYP (final ear project)... huuhu.. satu tahun kot bergelumang ngn mnde Allah ni... sumpah kalu aku tau kene siksa lu.. aku pk 1000 kali kot nk wat degree.. hahaha

ghope2nye penat lol wat tesis ni.. nk kene bace jornall... nak kene wat literature review.. mau ad methadology... pastu kene run la plak mnde yg kita proposekan tuh.. sape yg methodnye kene masuk lab maka masuk la tungtang2 kat lab... sape yg buat servey gi la pelosok alam cr maklumat... actually subjek ni nmpak mudah x de kelas x jadual.. sume atas dedikasi kite menyiapkannye (ecece bahase ko anakhamja..mantop.. heheh).. tapi yg bab dedikasi tuh payah sikit.... hahaha.. tapi dlm payah2 tuh pun bedikit2 jugak la aku siapin.. hehehe

ni nk ngumpat sikit... hahaha... actually bukan hape ni kite leh amik jadi pengajaran hokeh...
----------------------------------------------------------------------------------------------
harap maaf nama watak dan tempat kejadian dirahsiakan untuk menjaga nama baik mereka..

kisah bermula begini...

pada suatu hari... sepasang kawan saye (pompuan keduanya) A dan B pergi ke makmal untuk mengemaskan sume sampah2 yg terhasil dr eksperimen yg telah dibuat.. pada masa itu hanya tinggal kire2 dua minggu lagi pembentagan akhir projek akan dijalankan... sampai aje mereka disana terkejut mereka keranaalatan mereka yg patut dikemas telah digunakan oleh seorg lelaki C... maka kawan saya yg A bertanya

"ko buat ape C??" tnye si A

" aku nak wat lab...." kate si C

" ha??? ko tau tak yg kite nk present tinggal 2 minggu lagi??? ko baru nak buat eksperimen?? BOD je ko nk buat 5 hari... mane sempat weyh... " kate si B plak..
Biochemical Oxygen Demand (BOD) test

"alah sempatnye.... weyh.. sok lab bukak??" tanye si C

"esok raye la.. mane de bukak.... lagipun minggu ni kan bnyak cuti.... ko ni" kata si A lagi... si C terus wat takde perasaan...

namun demikian kawan aku si A masih tak berpuas ati so ditanya lagi

" asal ko tak buat awal2?? da last minute baru nak buat"

jawab si C "entah la aku MALAS!!!"

mendengar kate2 si C lantas kawan aku A dan B menggelengkan kepala.. (dlm hati si A berkata- x de la aku nk buat suami org jenis mcm ni....)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

emm.... tgk la.. mcm2 jenis org kat dunia ni.. kowg ase de ke patut tinggal lagi 2 minggu die baru nk run experiment.. roti lutut die kate boleh siap... haaiiihh... awak x sedr ke awak tuh da la extand... pastu awak bleh kate MALAS.. ble ko extend for sure kredit subjek diambil sikit... ko ad bnayk masa nk buat... hadoiii yaiiii.... aku yg setahun buat ni pun ase nk ngis kot.. total experiment je aku buat dekat 2 bulan lebih.... dari setup alat, cr sample, run experiment. tu blom analisis data... analysis data je dekat 2 bulan lagi.. salah wat semula ulang dan ulang... total dekat 4-5 bulan.. then laki C ko leh kata ko boleh siapkan sume dlm mase 2 minggu??? haaiiihhh ko mmg power....

mamat ni taktau la amik scolar ke tajaaan ibu bapa ke.... emm... tak pikirkan mak ayah ke yg nak tgk anak berjaya dlm pelajaran.. sian parent kita nak tanggung sume even mereka org kaya atau jutawan sekalipun... jngn la sampai mcm tuh sekali teruknya... tak tau la if motip laki C ni mmg nak failkan diri.... nauzubillah..

so kawan2 marilah kita amik pengajaran.. sape2 yg baru nak ambik degree atau bercita2 nak amik tuh.. pikirlah semasak2-nya dan motivasikanlah diri anda sebb buat degree bukan semudah yg disangka... perlukan keazaman dan juga semgat yg tinggi..

doakan aku berjaya dimenara gading!!!!

1 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

semua nye kerana keazaman yg kuat...