sila tinggalkan blog anda, saya akan melawat kembali!!

Pages

Wednesday, July 8, 2009

malaysian transportation by 2020

banyaknyer aku tgk knderaan kat malaysia sekrg ni... rakyat malaysia sekarang ni aku boleh kate hampir 80% setiap keluarga mempunyai sekurang-kurangnyer sebuah knderaan samada moto atau kereta.. ni blum lagi cerita org2 yg ader MPV, van, lori dan sebagainya.. beskal toksah nk cakap la kan.. huhu.. hari ni aku jalan2 kat area university tgk keadaan U aku yang tercinta ni.. huhu.. bnyak sungguh knderaan student.. aku pun termasuk golongn yg ade knderaan walaupun hanya sebijik motor kapcai.. hahaha.. ok la tu kan untuk student?? huhuhu

penah satu ketika mkcik aku dtg ke UNP ni tgk aku.. time tu berderet2 kereta student.. ader yg bawak kancil, myvi, viva, iswara, wira,.. ni kire lreta standart student la kan.. lebihan knderaan ibu bapa dirumah yg tidak digunakan.. tapi ape yg menarik perhatian bila honda accord, honda city, hyundai accent, perdana, waja, vios toyota, mitsubishi, evo n sebgainya yg hebat2 telah pun dipaki oleh student.. lopong mkcik aku.. mkcik aku kate student sekarng.. mcm tu la.. mak ayah da kaye kasi la ank pakai keter besar2.. org dulu2 sekaya mane pun diorg tapi tak manjekan anak2 dengan barang yang mewah2.. huhuhu.. ni kate mkcik aku.. mgkin ader benarnyer kate2 die.. mgkin sebb tulah anak2 zaman sekarang jarang mnghargai ape pemberian yg diberikan oleh ibu dan bapa.. mgkin seng untuk dapt.. aku tak kate org.. aku pun same.. moto aku yg come lote tu pun kkdang malas aku nk basuh.. hihihi.. padahal ayah aku kate dulu time die blaja jalan kaki je.. jauh plak tu.. da keje baru bli moto!

nilah ragam anak muda sekarang.. tapi bkn salah remaja gak kan klu pk2 lek.. tetapi ibu bapa sesetgh nyer yg layan anak2... bli kn brg mahal2 branded2.. n others.. so ble da terdidik da terbiase.. jngn kate n komen pape la kan...

patutla sekrg ni kiter tgk jalan2 kt malaysia ni da naik sesak.. mcm aku cerite lepas gi melaka boleh plak bando yg kecik tu jadi jam.. ape yg lawaknyer tu bkn musim cuti sekolah.. cuma hari keje biase.. klu bukan time lunch and habis opis hour pun da jam ni kan plak bile org tgh lunch n habis opis.. untie jamaliah mk aish ckp (die jururawatkat hos[pital melaka) klu nk gi keje dulu dlm 5 minit je dari rumah.. tapi sekarag da 15-20 minit bergantung pada awal lambt die kuar umah.. umah actually dekat je ngn tmpat keje.. tapi klu da jam ditgh jalan..?? belum lagi musim hujan.. huhu.. ni baru melaka.. terbayang la aku gi KL mcm ne.. penah aku tersekat dlm jam kat area pudu nk ke bukit bintang.. klu ikutkan bukan jauh pun kan.. klu ikutkan dlm 15 minit je boleh sampai.. ni aku boleh tersekat 1 jam 30 minit... kau nk gile dok dlm keter!! sumpah taubat aku nk tinggal kat KL.. tapi thats what we call kemajuan kan.. inilah yg kiter terpkasa hadapi.. sbb tu org KL lebih seng naik komuter, STAR, LRT seng kate keretapi sbb die x de jam.. teksi ngn bas pun lambat..!!

inilah yg lecturer aku PN INTAN SUHANA in my class highway engineering infokan pada student during her lecture semalam 7 july 09..

by 2020
  • vehicle registration - 12.2 million cars
  • 148 thousand buses
  • GDP perkapita - increase 2.4 times
  • annual pessenger traffic - 22301 million person trips by car
  • 3957 million person trips by bus
  • annual freight traffic (road), 5412 million tonne
wow.. that will happen in 2020.. can we imagine that.. x tau la sesak mcm ne.. crazylah aku cakap.. makanyer bile da kenderaan bnyk maka asap pun
akan bnyak.. bile asap bnyak maka lapisan ozon akan nipis.. bile ozon nipis maka udara da tercemar.. bile udara da x bersih maka penyakit mcm H1N1 pin seng la merebak.. sebb tu la zaman sekarng manusia sudah bnyak penyakit!!!

ni la dunia akhir zaman...


kempen jom naik basikal.. hehehe

0 comments: