sila tinggalkan blog anda, saya akan melawat kembali!!

Pages

Friday, July 17, 2009

menilai dan dinilai

syukur pada Allah kerana aku diberi peluang untuk menyedut udara yang segar di bumi pahang ni.. aku bukanlah anak kelahiran pahang.. tapi sekadar menuntut seribu wadah ilmu yang tidak terhingga isinya..

menilai dan dinilai.. aku menilai dan aku dinilai.. perlukah penilaian itu dilakukan.. ya penting untuk menilai sesuatu.. tapi perlukah kita menilai seseorg?? layakkah kita untuk menilai seseorg??
  • adakah mereka yang bertutup litup berserban berkopiah berjubah itu bermaksud alim baik dan sempurna dan pasti ditempatkan disyurga??
dan
  • adakah mereka yang tidak bertudung berseluar jeans memakai cap berseluar pendek berbaju ketat itu jahat dan berdosa dan pasti ditempatkan dineraka??

seringkali kita menilai seseorg menerusi luaran seseorg.. pada wajah yang sempurna.. pada pakaian yang mahal harganya.. pada kedudukan dan harta.. adakah aku aku tergolong pada org seperti ini?? tapi layakkah aku menilai semua tu..??

apa yang aku percaya setiap manusia dilahirkan sempurna walaupun ada yg nasib tidak berbapa!!

acapkali penilaian dilakukan hanya melalui pandangn mata yg menipu.. layakkah kita untuk menilai melalui pandangn mata.. adakah mata kita boleh menilai iman seseorg melalui mata.. pada lahiriahnya mungkin yang sempurna itu nampak perfect.. tapi adakah manusia semuanya sempurna??

siapa kita untuk menilai.. hanya Allah yg layak dan boleh menilai manusia.. manusia selalu tidak adil dlm menilai..

seorang yang kita nilai.. seribu orang sedang menilai kita... so pikir-pikirkanlahh...

kuatkan aku dijalan kebaikan
jauhkan aku dari kejahatan
matikan aku didalam iman..

0 comments: